Navigate

  • No categories

Blog: Dansen zoals ze in Chicago doen bij Footwork Freakout

Footwork

 

Vrijdag 4 november vindt er een unieke clubavond plaats tijdens het Impakt Festival. We zullen gaan dansen op de clicks, breaks en samples van Chicago Footwork pioniers DJ Rashad & DJ Spinn en de op juke geïnspireerde Nederlandse producers Krampfhaft en Astroposer. Chicago Footwork is een gloednieuw dance genre uit Chicago, dat in Europa nog betrekkelijk onbekend is. Het was het muziekmagazine Gonzo (circus) die er vorig jaar al voor het eerst in de Benelux over berichtte. Hier een fragment uit het artikel van Martijn Vennekatte dat verscheen in Gonzo (circus) 99.

 

Footwork

Martijn Vennekatte, Gonzo (circus) #99

 

Grimmige dansmuziek uit Chicago

Dansend het respect winnen van de tegenstander op straat of schoolplein. Daar draait het in Chicago nog steeds om. De soundtrack is allang geen hiphop meer, maar een mix van techno, ghettotech, hiphop en r&b. Grimmig en energiek: footwork.   

Footwurking

Footwork is een energieke mengeling van ghettotech, techno, hiphop en r&b, waarin trage en extreem snelle ritmes met elkaar vechten. Dit om de dansers tot het uiterste te testen. Ook footwork is namelijk eerst en vooral dansmuziek. Al snel spreekt men in Chicago ook niet meer over juking maar over footwurking. Geen oppervlakkige beats meer, maar abstracte ritmepatronen die even spannend als opmerkelijk klinken. De jonge producers creëren de tracks met Fruityloops en een drumcomputer op de zolderkamer. Het gevolg is een geluid dat even eenvoudig als inventief is, waarin over de krankzinnige ritmes eindeloos vocalen uit de r&b en hiphop worden herhaald. Footwork is 21e-eeuwse samplemuziek die alle (ongeschreven) regels aan zijn laars lapt.

Met name het medium YouTube heeft een belangrijke rol in de verspreiding van footwork. Producers – genegeerd door radio en labels – kunnen eenvoudig de tracks delen met de achterban. Daarnaast worden er vele evenementen georganiseerd waar jongeren bijeenkomen om in competitieverband of geheel vrijblijvend het footworkgevecht aan te gaan. Wala Williams, een 38-jarige promoter, footworkfanaat en scout, organiseert in buurthuizen, op schoolpleinen en andere locaties vele events, en onderhoudt een levendig YouTube-kanaal genaamd ‘Wala Cam’, waar vele battles op terug te vinden zijn. Daarnaast is er het Battlegroundz-event, een open clubavond iedere zondag in Chicago, waar in een wat grimmige sfeer jongeren bijeenkomen om op de dansvloer de geschillen uit te vechten. Geheel volgens de breakdancetraditie is er een cirkelopstelling en wordt er solistisch tegen elkaar gestreden. Hoe footwork er precies uitziet is lastig te omschrijven; het is een explosieve dans, waarbij het bovenlichaam voornamelijk stil gehouden wordt, terwijl de voeten en benen een bijna zwevend spel spelen boven de dansvloer, en waarin tussen het groteske tempo door subtiele balansoefeningen en stijlvormen uit de breakdance en electric-boogie worden beoefend.

Opzwepend

Nathan Clark aka DJ Nate is een van de pioniers van footwork. Het twintigjarige talent uit Chicago heeft lang een mysterieuze status gekend. Enthousiastelingen kwamen dankzij YouTube en MySpace zijn muziek op het spoor, maar de man zelf was moeilijk te traceren. Inmiddels is hij opgepikt door Mike Paradinas van Planet Mu, die in de herfst van 2010 zijn debuutalbum zal uitbrengen en hopelijk zal zorgen voor meer overzeese exposure van footwork. (Ging het zo ook niet met de Detroit-techno?)

Daarnaast zijn DJ Rashad, RP Boo en DJ Spinn belangrijke namen uit de lokale scene, al maken de meesten van hen (net als DJ Nate overigens) ook r&b-gerichte tracks. En niet alleen Mike Paradinas heeft footwork ontdekt, ook Headhunter (zie artikel Gonzo #98) heeft – onder zijn alias Addison Groove – door footwork beïnvloede tracks geproduceerd, al hebben die, anders dan het werk van de eerder genoemde producers, duidelijk ook dubstep-trekken.

En zo voelt footwork eigenlijk ook, als het Amerikaanse antwoord op de (voornamelijk) Europese dubstep. Met dezelfde ingrediënten, maar dichter bij de hiphop en r&b dan bij de ravecultuur; grimmiger in geluid, chaotisch en abstract en bovenal vele malen sneller. In Europa is techno alleen maar trager geworden (minimal), en heeft het snelle drum-‘n-bass het moeten afleggen tegen de trage dubstep. In Chicago niets van dat alles; daar wordt door de zwarte jeugd weer gedanst op onnavolgbare elektronische muziek.

De vraag is echter hoe deze niche zich gaat ontwikkelen. In Chicago leeft de footwork-beweging volop, maar dat is te danken aan de populariteit van de dans, niet aan het levendige productieklimaat – dat is er namelijk niet. De situatie waarin Footwork zich bevindt heeft veel weg van de begindagen van de hiphop, toen lange tijd de deejays het geluid bepaalden door middel van turntablism, pitchen, samplen en mixen, en pas later de platen met het juiste geluid werden geproduceerd. Footwork kan als genre pas groeien als de muziek mee ontwikkelt.

En wat de rest van de wereld betreft: het is afwachten of het uitbrengen van het album van DJ Nate door Planet Mu ertoe zal leiden dat deze tot nu toe lokale muziek- en dansbeweging internationaal voet aan de grond krijgt. Dat zou in elk geval terechte erkenning betekenen voor de jonge beatmakers uit de windy city, die op geheel eigen wijze de roep van de dansers hebben beantwoord, met een geluid ver weg van alle modegrillen, even hypnotisch als opzwepend.

Wil je meer lezen over de geschiedenis van dit bijzondere nieuwe genre? Ga dan naar: www.gonzocircus.com. Hier kan je tevens kaarten winnen voor onze beide music nights, plus de originele Impakt Festival 2011 T-shirts!