Navigate

  • Geen categorieën

Future Digital Life: A World Without Us? 17 - 19 januari 2019

tentoonstelling 'A World Without Us' , Utrecht; www.impakt.nl

Future Digital Life: A World Without Us?

18 januari

IMPAKT Centrum voor mediacultuur

Dagpas: €20, koop ze hier

14:15 – Panel: Robots, VR and Hacking

Dit panel verkent de invloed en de risico’s van nieuwe digitale technologie op de toekomst van leven. Hoe is robotica de wereld aan het veranderen? Kunnen we ooit ons bewustzijn uploaden en ons leven op computerchips leven? Hoe zal de virtuele realiteit onze ervaringen veranderen? Welke nieuwe vragen worden er door kunst en sciencefiction naar voren gebracht? Kan de democratisering van technologie door de doe-het-zelf- en hackercultuur de publieke bijdrage aan deze debatten vergroten?

Sprekers: Alex May (moderator), Ine Poppe, John Holder, Ghislaine Boddington

Ticket: €8, koop ze hier

16:00 – Panel: The Risks and Benefits of AI

Dit panel verkent de voordelen en de risico’s van kunstmatige intelligentie. Kan kunstmatige intelligentie kunst maken? Wat zijn de beperkingen van machine learning en genetische algoritmes? Hoe kunnen we kunstmatige intelligentie beheersen of controleren? Zou kunstmatige intelligentie rechten moeten krijgen? Is kunstmatige intelligentie een existentiële dreiging voor de mensheid?

Sprekers: Arjon Dunnewind (moderator), Lucas Evers, Jan Broersen, Anna Dumitriu

Ticket: €8, koop ze hier

19:00 – Keynote: professor Paul Brown (University of Sussex)

Paul Brown is een computerkunstenaar uit Groot-Brittannië en Australië. Sinds 200 is hij een docent en artist-in-residence bij de afdeling informatica van de Universiteit van Sussex in Engeland, en zijn werk wordt internationaal getoond in, onder andere, de Tate, het Victoria & Albert Museum en in grote publieke en privé collecties over de hele wereld. Hij is één van de pioniers van Generative and Computational Art en wordt geprezen voor zijn vroege werk in Artificial Life-kunst (A-Life). Brown ontdekte computers als een creatief medium nadat hij de Cybernetic Serendipity tentoonstelling bij de ICA in Londen in 1968 bezocht. Al aan het begin van zijn carrière ontwikkelde hij procesmethodes voor het genereren van beelden en zag hij time-based kunstwerken als een alternatief voor de toen gebruikelijke manier van het maken van kunst als een vorm van zelfexpressie. Brown ontwerpt computerprogramma’s maar benadrukt dat de kunst niet moedwillig is toegevoegd aan de programma’s maar in plaats daarvan autonoom ontstaat uit het werk van de programma’s. Samen met zijn zoon Daniel, die ook een kunstenaar is, hebben ze deze methodiek ontwikkeld als “kunst dat zichzelf maakt”.

Ticket: €8, koop ze hier

Dit onderdeel is part of

IMPAKT Event: Future Life – Conference

Andere onderdelen in dit programma