EN

Archief

Panorama

Inzendingen I

25 mei 1990
14:30 — 15:38


Locatie: Ekko

Op de tweede dag van het festival kwamen de inzendingen aan bod. Dit betrof recente films en videos van kunstenaars uit binnenen buitenland. Naast werk dat nog niet elders in Nederland is vertoond, ook hoogtepunten van de in het afgelopen jaar in Nederland gehouden audiovisuele festivals. De inzendingen zijn verdeeld over drie programmas.

EN ATTENDANT LE TRAIN, JeanRené Chapron (Fr.) UMATIC, 5 min. Een herinnering: moeder en kind wachten op een trein die niet komt.

CARCASSES, JeanRené Chapron (Fr.), UMATIC, 3 min. Meeslepend drama op miniatuurniveau.

A SHORT FILM BY HELEN BROWNE, CARDIFF 89, Helen Browne (UK), 16mm, 4 min. In deze film probeert Browne vormelementen uit de natuur uit hun context te lichten, zodat ze anders waargenomen worden.

DIE INTIMEN VORAUSSETZUNGEN DES EKTOPLASMAS, Markus Strieder (BRD), 8mm, 9 min. We hebben bepaalde vooroordelen over on ze plaats in de ruimte die ons door onze aapachtige voorouders zijn overgeleverd (Sir Arthur Eddington).

BICICLE, Scarlet Scardanelli (BRD), 8mm, 5 min. Een sfeer als in een slaapwandeling wordt gecreëerd door middel van gemanipuleerde film beelden. Door in te grijpen in het ontwikkelingsproces van de film wordt geprobeerd film dezelfde “direkt-klaar” kwaliteit te geven als video.

FIRE, Jorg Förster (BRD), VHS, 4 min. Deze video is gebaseerd op 15 meter Super 8 film, opgenomen in het Hotel Stuttgarter Hofin Berlijn in de zomer van 1988. Het hotel was in die periode gekraakt door diverse kunstenaars.

KOUROI, H.H.Coala (NL), UMATIC, 9 min Achter een rasterpatroon schuiven systematisch schimmen van mensen en tijgers voorbij. In dit werk, bestaande uit drie delen staat de menselijke existentie centraal.

TOTENTANZ 5, ZAUBEREI, Brynntrup (BRD), 16mm, 4 min. *Zie toelichting

TOTENTANZ 6, DER HIERONYMUS, Michael Brynntrup (BRD), 16mm, 4 min. *Zie toelichting.

BETWEEN, Claudia Schillinger (BRD), 16mm, 9 min. Over de vrijheid van begeerte. Sexualiteit over de geslachtsgrenzen heen. Het verlangen wordt pornografisch, maar integer gevisualiseerd.

THE GOOD FRIDAY, Teemu Mäki (Finl.), UMATIC, 9 min. Opgedragen aan het sadisme van Adolf Hitler en het masochisme van Jezus Christus.

LE POÈME, Bogdan Borkowski (Fr.), 16mm, 12 min. De film stelt beelden van een autopsie sectie tegenover het gepassioneerd voor gedragen gedicht Le bateau ivreen brengt zo een verwarrend soort vervreemding teweeg.

*TOTENTANZEN

Michael Brynntrup, experimenteel filmer te Berlijn heeft inmiddels een groot aantal films op zijn naam staan en begint langzaam maar zeker meer bekendheid te krijgen. Opmerkelijk onderdeel van het oeuvre van Brynntrup is zijn cyclus van acht “Totentanzen”. Alhoewel de dood in heel het oeuvre van Brynntrup is vertegenwoordigd komt het nergens zo duidelijk naar voren als in zijn Totentanzen. Hierin brengt hij de dood, in de vorm van de menselijke schedel systematisch onder de mensen. De Totentanzen zijn oorspronkelijk alle maal op Super-8 gefilmd en bestaan meestal uit meerdere beeldlagen. Ze zijn vaak spontaan ontstaan, prachtig gefilmd en voorzien van een meeslepende soundtrack. Van de totale cyclus werden de delen 3, 5, 6 en 8 vertoond.


Deel