EN

Archief

Panorama

Inzendingen III

25 mei 1990
21:00 — 22:00


Locatie: Ekko

DIE GLEICHZEITIGKEIT DES ANDEREN, Marcel Andersen (NL), VHS, ( min. Innerlijke dualiteit, het verschil tussen rationele en emotionele beleving. Een persoonlijke mijmering, onderbroken door de realiteit en gevoelens van twijfel. De woorden die ik spreek, waarvan ik hoop dat ze van mij zijn, er is twijfel ingeslopen en mijn gebaar als uiting van gevoel vindt niet zijn weg terug

SOLOW, Stanislaw Was (UK), 8mm, 9 min. Dit autobiografische werk belicht in een frisse vorm het leven van de eerste generatie Polen in Engeland. Het belicht op een ironische manier een wereldbeeld dat gevormd werd door Slavische en katholieke invloeden.

ACCIDIE, Stanislaw Was (UK), 8mm, 9 min Accidie: een abnormale mentale toestand gekenmerkt door lusteloosheid, vermoeidheid en gebrek aan interesse in de buitenwereld. Dit woord werd gebruikt om de mentale uitputting van teruggetrokken levende monniken mee aan te duiden.

TOTENTANZ 3, Michael Brynntrup (BRD), 16mm

TOTENTANZ 8, DIE BOTSCHAFT, Michael Brynntrup (BRD), 16mm, samen 15 min. *Zie toelichting.

YES, NO, I DONT KNOW, JeanRené Chapron (Fr.), UMATIC, 5 min. Beelden die minder onschuldig lijken als het muziekje. Een twijfelachtige video.

DER NARRATIVE FILM, Ulrich Sappok (BRD), 8mm, 4 min. De film is net gemaakt; hij ligt hier naast me. Ik stuur hem meteen op, want morgen heb ik er waarschijnlijk de moed niet meer voor. Een paar jaar geleden zou ik me in de bioscoop nog dood hebben gelachen om zon film.... Weg, ermee!(Ulrich Sappok).

ELECTRIC KAMA SUTRA, Cathy Vogan (Fr.), UMATIC, 3 min. Dans en video worden gecombineerd in een video over de relatie van de hedendaagse mens en de technologie van het dagelijkse leven, geïnspireerd op het heilige Indiase boek De Kama Sutra.

JA, HALLO!, Barbara Lazar (AU), UMATIC, 3 min. Ja, hallo!is een poging de door de electronica al gedeeltelijk mogelijk gemaakte ontkoppeling van lichaam en ruimte met specifieke videomiddelen verder te ver duidelijken.

ENDSPIEL, Martin Rautenberg (BRD), UMATIC, 12 min. De archetypische Duitser (Bier, Bockwurst Bumsen so muB es sein) heeft zijn dag niet en zijn vrouw moet het ontgelden. Een Master of the Universe schiet te hulp, maar komt als mosterd na de maaltijd

*TOTENTANZEN

Michael Brynntrup, experimenteel filmer te Berlijn heeft inmiddels een groot aantal films op zijn naam staan en begint langzaam maar zeker meer bekendheid te krijgen. Opmerkelijk onderdeel van het oeuvre van Brynntrup is zijn cyclus van acht “Totentanzen”. Alhoewel de dood in heel het oeuvre van Brynntrup is vertegenwoordigd komt het nergens zo duidelijk naar voren als in zijn Totentanzen. Hierin brengt hij de dood, in de vorm van de menselijke schedel systematisch onder de mensen. De Totentanzen zijn oorspronkelijk alle maal op Super-8 gefilmd en bestaan meestal uit meerdere beeldlagen. Ze zijn vaak spontaan ontstaan, prachtig gefilmd en voorzien van een meeslepende soundtrack. Van de totale cyclus werden de delen 3, 5, 6 en 8 vertoond.


Deel