EN

Archief

Screening

Paul Sharits

26 mei 1990
Locatie: Ekko
14:30 - 15:30
16:00 - 17:06
21:00 - 22:11

Paul Sharits  is één van de belangrijkste Amerikaanse avant garde filmers van na de Tweede Wereldoorlog. Aanvankelijk maakte hij nog vrij conventionele films, maar nadat hij betrokken raakte bij de Fluxusbeweging begon hij te werken aan een eigen, nieuwe conceptie van het medium film: film die niet voortborduurt op de esthetiek en de principes van de literatuur of het theater, zoals de traditionele bioscoopfilms, noch uitgaat van de schilderkunst, zoals veel abstracte films. Sharits laat in zijn films de illusie van de werkelijkheid los om zich volledig te richten op wat hij noemt Het hogere drama van het celluloid; op tweedimensionale filmstroken, afzonderlijke frames, perforatie en emulsie, driedimensionale lichtbundels, het filmscherm en uiteindelijk op het net vlies en het individuele zenuwstelsel. Wat betreft werkwijze en inhoudelijke benadering past Sharits in de traditie van de Minimal Art; hij maakt slechts spaarzaam gebruik van afbeeldingen uit de realiteit en ziet er soms geheel van af. Als hij ze wel gebruikt fotografeert hij ze en secen geïsoleerd, waardoor ze een icoonachtige funktie krijgen en onderwerp voor meditatie worden. De meeste films van Sharits bestaan uit montages van afzonderlijke frames. Door dat de opeenvolgende frames vaak totaal van elkaar verschillen ontstaat er een stroboscoopachtig effect die door intense en zorgvuldig afgewogen ritmes het zenuwstelsel van de toeschouwer direct aan spreken. Door de gefragmenteerde herhaling en de sterke wisselwerking tussen beeld en geluid krijgen zijn films vaak een bijzondere impakt. Verdeelt over drie programmas zal er een overzicht van het oeuvre van Paul Sharits gegeven worden. ’s Middags zal er een lezing over het werk van Paul Sharits gegeven worden, bij het ter perse gaan van het blaadje was nog niet duidelijk wie de lezing zou geven.

 

14.30: SHARITS

Ray Gun Virus, 1966, 14 min. Sharits eerste lichtfilmbestaat uit beeldjes met alleen kleur en geen afbeeldingen. Met Ray Gun Virus voegde Sharits een nieuwe dimensie toe aan het al door Kubelka en Conrad ontwikkelde flickerconcept.

Wordmovie/Fluxfilm 29, 1966, 4 min. Vijftig woorden flitsen razendsnel over het scherm, alleen de letters die de opeenvolgende woorden gemeenschappelijk hebben dringen door tot de toeschouwer

S:TREAM:S:S:ECTIONS:S:ECTION:S:S:ECTIONED, 196871, 42 min. Helder stromend water. Door steeds een aantal krassen aan het filmbeeld tot te voegen bakent Sharits de tijd af en legt de ware (lineaire) aard van het medium film bloot

 

16.00: SHARITS II 

Inferential Current, 1971, 8 min. Onderzoek naar de illusie van beweging zoals die in het medium film gebruikt wordt

Epileptic Seizure Comparison, 1976, 30 min. Filmversie van een film/geluidinstallatie. Opnamen van aanvallen van twee epilepsie patienten zijn op een ritmische manier ver werkt. Op het geluidsspoor staat het kreunen van een patient en synthesizer simulaties van de voor een epilepsie aanval karakteristieke frequenties van hersengolven

Tails, 1976, 4 min. Het film beeld beschadigd door de onbedachtzame actie van het licht. Een lyrische film, een verheerlijking van de kleur

3rd Degree, 1982, 24 min. Een film over de breekbaarheid van het me dium film en de kwetsbaarheid van de mens. In deze film verwerkt Sharits de ar tistieke aspecten van het door brandenvan een film

 

21.00: SHARITS III

Piece Mandala/End War, 1966, 5 min. Beelden van twee mensen die de liefde bedrijven, gefotografeerd in verschillende posities. In het centrale deel van de film zien we Sharits zelf die een revolver tegen zijn slaap plaatst. Intense kleurwisselingen geven de film een meditatief karakter

N:O:T:H:I:N:G, 1968, 36 min. Een stoel valt om, een gloeilamp zendt zwart oplichtende stralen uit. Waarneming en werkelijkheidservaring veranderen. Het licht wordt onderwerp van meditatie

Episodic Generation, 1978, 30 min. Film gebaseerd op een installatie voor vier film/geluidloops. Een goed voorbeeld van Sharitsonderzoek naar de rol van het geluid in de film


Deel
Website by HOAX Amsterdam