EN

Archief

Installation

Notes for an enigma

14 mei 1998
— 17 mei 1998
12:00 — 17:30


Locatie: Winkel van Sinkel

Learning White, Francisco Ruiz de Infante (Frankrijk, 1998)
Centraal in het werk van de Spaanse video- en installatiekunstenaar Francisco Ruiz de Infante staat de volgende vraag: lopen we op ruïnes of fundamenten? Volgens hem kunnen er geen duidelijke grenzen aangegeven worden tussen wat kapot gemaakt is en wat geconstrueerd wordt. Als geen ander laat hij zien dat juist de alledaagse verschijnselen zo onnadrukkelijk poëtisch kunnen zijn.
Ruiz de Infante presenteert ‘Learning White’ in een bovenruimte van het Koetshuis van de Winkel van Sinkel. De installatie weerspiegelt het karakter van deze omgeving, uniek en ordinair tegelijkertijd. Warmte, geluid, licht en duisternis maken dat ook de fysieke ervaring van de toeschouwer onderdeel is van het werk. Lampen en kalkplaten vormen, verspreid door de ruimte, een environment waarbinnen ook videobeelden een plaats hebben.

Interiors, Alix Pearlstein (VS, 1996
Waar het de in New York gevestigde beeldend kunstenaar Alix Pearlstein om te doen is, is het concept van reinventingof redecorating: het zelf opnieuw uitvinden van bestaande motieven, objecten en stijlen. Haar manier van werken heeft een licht ironische ondertoon die te vergelijken is met bepaalde werken van Cindy Sherman en Matthew Barnev. Pearlstein presenteert tijdens het Impakt Festival haar recente werk ‘Interiors’. Door het gebruik van terugkerende beelden en motieven worden video, sculptuur en tweedimensionaal werk met elkaar verbonden. Haar installaties zijn een ’total environment waarin kunst en realiteit versmelten.

Algo_Flicker.002, Kevin McCoy en Jeff Guess (VS/Frankrijk, 1998
Deze video-installatie geeft de toeschouwer een ruimtelijke ervaring van een plek in de buurt. McCoy en Guess schieten hier ter plekke een tiental seconden videomateriaal, dat live door een computer wordt bewerkt, volgens algoritmische principes. De voortdurend veranderende ‘montage’ wekt de indruk van een veelvoud aan gelijktijdige aanzichten. Zo brengt de installatie de plek als het ware in kaart.

Window Pane, Sue Johnson (VS, 1997
Een interactieve video-installatie, die de relatie tussen de waarneming en de werkelijkheid onderzoekt. In rust biedt het geprojecteerde beeld van een vensterraam uitzicht op een winters landschap met een kale boom. Door de bewegingen van de toeschouwer worden afzonderlijke ruitjes in het raam in gang gezet. Het onderscheid tussen ruimte en tijd valt weg wanneer het uitzicht plaats maakt voor innerlijke beelden van reizen, familieleven en liefde.

I’m So Fuckin’ Kind, Morgan Schagerberg (Zweden, 1997)
Nonchalant verspreid op een tafel liggen, tussen kleurige snoepjes, polaroids van een gezellig ingerichte huiskamer. Een video-opname van diezelfde kamer wordt wandvullend, op ware grootte geprojecteerd. Plotseling ontlaadt zich een enorme agressie. Daar komt pas een einde aan wanneer heel de kamer overhoop ligt.

Bildkompressor, Gunter Krüger (Duitsland, 1997
Krüger zoekt al geruime tijd naar mogelijkheden om de overvloed aan informatie die de televisie biedt, in sterk geconcentreerde vorm aan te bieden aan de tvkijker met een drukke agenda. Met een camera obscura legde hij de ZDFuitzending van 1 mei 1997 in verschillende opnamen vast. In deze installatie biedt Krüger vijf compressies aan, variërend in lengte van één tot dertig minuten.

Start, End, Dominique Milbéo (Frankrijk, 1997
Drie projectoren toveren in een hoek van de kamer een hecht verhaal dat steeds opnieuw wordt verteld. Het bestaat volledig uit informatie die zich normaliter voor het begin en na het einde van een film bevindt: uit- en aanloopstroken, pijlen, een kleurenstaal, handgeschreven woorden, een count-down. Tussen de woorden Start en End geeft juist deze informatie aanwijzingen voor denkbeelden, angsten en mislukkingen.

Strike Gently Away from Body – Scar 2 / The Growth of Wild Flesh, Karen Vanderborght (België, 1997) (zie Pornografie)
Karen Vanderborght onderwerpt filmmateriaal waarin jonge vrouwen zijn overgeleverd aan mannen met erecties en cameras, aan een bewerking met schaar en lijm. De SMfilmcollage werk dat zij presenteert draagt de titel: Strike Gently Away from Body Scar 2 / The Growth of Wild Flesh (België, 1997).


Deel