EN
Panorama
Panorama
Part of Observation

Still Life

Pieter Moleveld

(The Netherland, 1997, 16 mm, 11:00) 

De zoektocht naar de als volstrekt onkenbaar gegeven virmt voor Pieter Moleveld de belangrijkste drijfveer tot filmen. In Still Life onderzoekt hij het moment dat besloten ligt in de overgang can bewegen naar stijstaan, van licht naar donker, van het hoorbare naar het onhoorbare, van zijn naar niet zijn, van Leven naar Dood. De minimale beweging van de camera onderscheidt zich nauwelijks van die van het object en daar waar men leegte verwacht, gaat de gestalte verscholen in een donker kleed. Waar de dood het aardse leven begrenst, begrenst de compositie en bovenal de kadrering in Still Life het optische beeld dat de toeschouwer wordt getoond. De esthetische en zorgvuldig gekozen compositie maakt de grenzen van het optische niet minder onvermijdelijk, maar sluit toeval uit. De dood die daarentegen en onvermijdelijk en wel toevallig is, maakt van de mens een grote onmachtige tegenover allerlei toevallige maar onvermijdelijke wisselcalligheden van het leven.


Deel

Event archief

Website by HOAX Amsterdam