Subversions
Voice - Image #2
Bij film en video vervult het beeld een dominerende rol. De soundtrack ondersteunt of illustreert hetgeen zichtbaar is. Wordt deze conventie echter doorbroken, dan betreden we het spanningsveld tussen wat werkelijk op het scherm te zien is en de verwachtingen, beelden en visioenen die door de soundtrack worden opgeroepen.
Dit programma schenkt aandacht aan kunstenaars die de imaginaire kracht van het geluid vooropstellen, om zo uiteindelijk te komen tot de totale eliminatie van het zichtbare beeld. Met de auditieve kant van hun werk appelleren ze direct aan de verbeeldingskracht van stemmen, klanken en geluiden, en aan het voorstellingsvermogen van de toeschouwer. Bijzonder onderdeel van dit programma vormen twee nieuwe, in opdracht van het Impakt Festival gemaakte werken van David Shea en Scanner.
La Queue Tigree d’un Chat Comme un Pendentif de Pare-Brise, Jean-Claude Bustros
(France, 1983-1989, 16 mm, 26:00)
Report, Bruce Conner (USA, 1963-1967, 16 mm, 13:00)
Unsere Afrikareise, Peter Kubelka (Austria, 1961-66, 16 mm, 13:00)
Manifestoon, Jesse Drew (USA, 1996, video, 8:00)
Mr. Glenn W. Turner, Heather McAdams (USA, 1990,16 mm, 9:00)
Secondary Currents, Peter Rose (USA 1983, 16 mm, 16:00)