EN

Archief

Panorama

POP

PANORAMA #3

Full Moon Carsten Aschmann (Germany, 1998, video, 2:47)
Aschmann maakte de perfecte clip bij zijn favoriete muziek. Loom, zonnig en een tikkeltje exotisch – met een beherst en zorgvuldig gebruik van video-effecten brengt hij zijn beelden (een waterval, getatoeëerd mannenbillen, vrouwenbenen in netkousen, bloemen, een nieuwsgierige paardensnuit) ermee in harmonie.

Slow Gin Soul Stallion Animal Charm (USA, 1998, video, 2:3o)
Op het eerste gehoor lijkt de heftige muziek van dit filmpje de lieflijke beelden te bruuskeren, de associatie met een zingende zaag van de vibrerende hoge tonen ten spijt. Gaandeweg blijkt dat juist deze ongewone combinatie van beeld en geluid je de taferelen van lammetjes in de wei, bloemetjes en rennende paarden, die anders een hoog kitsch-of easy tune-gehalte zouden hebben, als fijn, mooi en puur doet ervaren.

Echo Valley Steve Reinke (Canada, 1998, video, 7:15)
In tekstblokken met een kwetsbare typografie passeren hoogstpersoonlijke overtuigingen, overpeinzingen en onbenulligheden van de maker de revue. Sex, sociale status, haat en liefde en het recept voor een boterham met pindakaas zijn de onderwerpen. Heerlijke popsongs en beelden van jonge mensen met hun kleine bezigheden compenseren voor de melige of juist scherpe zelfrelativering i1n de teksten.

Saltwater (fragment) Christian Burns & Alex Ketley (USA, 1998, video, 5:oo)
Een man die zijn koffer wegschopt, vormt de aftrap van een energieke en eigentijdse choreografie voor één danser. De video is oorspronkelijk gemaakt als een onderdeel van een multi-media project met dans, live muziek en videoprojectie, waarin de strijd om het hoofd boven water te houden in je eigen leefomgeving centraal staat. De man rent, valt, krabbelt overeind, lijkt overhoop te word en geschoten of juist te jubelen van geluk.

I am Crazy and You’re not Wrong Anne McGuire (USA, 1997, video, 11:00)
McGuire overtuigt als galazangeres, niet vanwege haar zang maar dankzij een theatrale performance waarin ze nostalgie, wanhoop en humor aaneensmeedt tot een ironisch en beklemmend zelfportret.

Synex and Yours Jeffrey Scher (USA, 1997, 16 mm, 3:oo)
Twee zingende zusjes en twee musicerende broers, tegen de achtergrond van kleurige kunst, behang en reclame­affiches. Scher combineert een vijftiger jaren-videoclip met allerhande cultuuruitingen uit dezelfde tijd, wat een fris en nieuw resultaat geeft.

Psycho Attack over Soviets Dmitri Frolov (Russia, 1997, 16 mm, 3:oo)
Een korte film over de impact van psychedelische muziek op Russische jongeren in het postperestrojka-tijdperk.

DJ Q-Bert Syd Garon (USA, 1998, video, 4:00)
Een over-the-top tekenfilmpje bij minimale hiphop. Hoe de held het meisje uit de klauwen van het monster redt? Door te ‘scratchen’ op zijn miniatuur-draaitafel, die hlj om zijn pols draagt.

Nevermind Jennifer Reeder (USA, 1998, video, 17:17)
Een jonge vrouw met een koptelefoon wiegt het hoofd op psychedelische ‘noise’. In de stark vervormde en ver­traagde muziek herkennen we met moeite ‘Smells like Teen Spirit’ van Nirvana. Een tergend lange registratie, sparzaam doorsneden met fragmenten uit home movies, waarmee Reeder nog een schepje bovenop de onvrede en de verveling doet die het nummer zelf al uitdrukt.


Deel
Website by HOAX Amsterdam