EN

Archief

Panorama

SOCIABLE

PANORAMA #2

Ashley Animal Charm (USA, 1998, video, 9:20)
Na de opening met gemanipuleerde televisiebeelden, in een typisch ‘experimenteel’ idioom, lijkt Ashley zich te ont­ wikkelen tot een helder verhaal over een moderne moeder en echtgenote met moderne verlangens. Maar wanneer de praktisch integrale soapscenes met reclame-fragmenten word en doorsneden, krijgen de op zichzelf verleidelijke beelden een absurde en beklemmende lading.

A Conversation – (About Work) Lily Markiewicz (GB, 1998, video, 9:40)
Scherp observeert Markiewicz hoe de mannelijke soort communiceert. In kleurrijke beelden legt ze de alledaagse lichaamstaal van mannen bloot, door hun glanzende pakken heen. De een stroopt zijn mouwen op, de ander morst koffie op zijn broek; vooral op de werkvloer maken kleren de man. Op de soundtrack staan fragmenten uit functi­oneringsgesprekken; op kleinerende toon worden werknemers ondervraagd over zaken als prestatieverhoging, thuissituatie en collegialiteit.

Wekker Natasa Heydra (The Netherlands, 1997, video, 1 :44)
Deze video werkt langzaam maar zeker naar een ‘dead point’ toe.

Preserve Your Estate Animal Charm (USA, 1999, video, 8:00)
Hypnotiserende muziek, eigenaardige zang en een zachte doch dwingende voice-over begeleiden televisiebeel­den die levensgeluk, arbeidsethos en maatschappelijk succes uitdragen: weer zo’n subtiel-vervreemdende video­collage van Animal Charm. “Repeat with me: I now feel confident about opening to others and projecting charisma.”

La vie heureuse Valerie Pavia (France, 1998, video, 3:00)
Bij een close-up van haar gezicht, met een blonde pruik op het hoofd, klinkt Pavia’s stem die monotoon een opsom­ming geeft van de dingen die ze in haar leven niet gedaan heeft. De uitspraken wekken de indruk dat Pavia een onin­teressant leven leidt. Maar op een gegeven moment verschijnt een schrift in beeld, waarin alle mededelingen die ze doet staan opgeschreven en met ferme halen zijn doorgestreept. Betekent dit dat ze die hete lijst heeft afgewerkt en at die dingen dus wel gedaan heeft? Wanneer we haar horen geeuwen, is dat dan uit verveling om haar saaie bestaan of juist uit voldoening?

Three Waltzes Monique Moumblow (Canada, 1998, video, 7:07)
Elk van de drie delen van deze video verbeeldt een vorm van contact tussen mensen: een wijze van om elkaar heen draaien, een spel van aantrekken en afstoten. De repetitieve handelingen, soundtrack en montage versterken de sug­gestie van afhankelijkheid binnen de relaties. Tegen het einde van de video onthult Moumblow de ervaringen en eigen­schappen die haar hebben geïnspireerd tot het maken van deze ‘video-performances’. Zij krijgen hiermee plotseling een zeer persoonlijke betekenis, bovenop hun meer algemene symboliek.

Boy Talk George Kuchar (USA, 1998, video, 10:00)
Kuchar op atelierbezoek bij een akademiestudent die ondeugende plaatjes schildert.

Octet Saskia Olde Wolbers (GB, 1997, video, 5:00)
Een grote bloemencorso-wagen schuift langzaam voor de camera langs. Op de soundtrack vertelt een vrouw een ongelooflijke en hilarische geschiedenis, gebaseerd op een schandaal in de Engelse sensatiepers. Naarmate haar verhaal vordert, wordt duidelijk wat de wagen moet voorstellen.


Deel