JEREMY BLAKE
In de afgelopen vijf jaar heeft Jeremy Blake zijn naam in de internationale kunstwereld gevestigd met de manier waarop hij abstracte schilderijen, filmbeelden, geluid en animatie samen laat komen in een proces dat hij zelf omschrijft als “time-based paintings,” op tijd gebaseerde schilderijen. Zijn zich voortdurend herhalende DVD’s zijn wereldwijd in musea op plasmaschermen vertoond. Naast exposities in de traditionele kunstinstellingen zijn zijn hallucinerende omvormingen van kleuren en vormen te zien geweest in Paul
Thomas Andersons film Punch-Drunk Love en hebben ze als visuele begeleiding gediend in Becks liveshow tijdens zijn Sea Change toer.
De Winchester Trilogie is gebaseerd op het leven van Sarah Winchester, erfgename van de uitvinder van het Winchester-geweer. Vanaf 1884 hield ze 38 jaar lang 22 timmermannen 24 uur per dag aan het werk om in San Jose een herenhuis van 160 kamers te bouwen volgens de instructies die ze kreeg van een spiritistisch medium. Het medium verklaarde dat de geesten van de duizenden mensen die door het Winchester-geweer de dood hadden gevonden nu wraak zochten en haar uiteindelijk zouden doden. Om zich te redden moest ze stug door blijven bouwen aan een huis voor haarzelf en de geesten. In zijn recentste werk, Sodium Fox, gaat Jeremy Blake door met het combineren van zijn formele vondsten met unieke vertelwijze. Sodium Fox maakte hij samen met David
Berman, de zanger en liedjesschrijver van de indie-rockband The Silver Jews. In dit 14 minuten durende werk legt Blake innerlijke en externe landschappen onder de loep als vergelijkbare dragers van subjectiviteit.
Sodium Fox (USA, 2005, installation, single projection, 14:00 min, loop)
Winchester Trilogy, consisting of:
Winchester (USA. 2002, plasma screen, 21:00 min, loop)
1906 (USA, 2003, plasma screen, 18:00 min, loop)
Century 21 (USA, 2004, plasma screen, 12:00 min, loop)