EN

Archief

Panorama

PANORAMA 7: THE SUPERNATURAL

30 maart 2007
— 1 maart 2007
22:00 — 12:00


Locatie: Centraal Museum

Zwarte magie uit het kale noorden, Michael Jackson in een pseudo-religieuze staat, de afwezige goddelijke en parallelle werelden die de realiteit inhalen. Inderdaad: “Het is leven, maar niet zoals we het kennen.”

Bush Ghost, Seth Scriver
(Canada 2005, 1:06 min)
De Bush-geest vertelt een verhaal van mijn broer Peter Scriver, over de tijd dat hij een geest ontmoette terwijl hij in de (noordelijke Manitoba) bush was.

The End of Black Magic, Seth Scriver
(Canada 2005, 10:47 min)
The End of Black Magic is een verhaal dat mijn broer, Peter Scriver, me vertelde over waarom mensen over het algemeen geen traditionele religie meer beoefenen in zijn noordelijke Manitoba-gemeenschap.

Michael Jacksons Five, Ola Vasiljeva
(Nederland 2006, 15:35 min)
‘Michael Jacksons Five’ is een aaneenschakeling van suggestief vervormde verhalen. Ola plaatst haar hoofdpersoon – Michael Jackson – in een ietwat scheve, pseudo-religieuze sfeer. Zwevend door de raadselachtige en eindeloos magische eigenschappen van zijn omgeving, is Michael Jackson gecentreerd als een goddelijke figuur, zijn beeld zwaar geladen met mystieke ornamenten, geometrie en heilige tekens.

Interstellar Stella, Al + Al
(Verenigd Koninkrijk 2006, 12:21 min)
Een kindmodel groeit op in een labyrint gevormd uit haar reclamefoto’s. In dit weelderige maar raadselachtige en verwrongen drama volgen we een fotograaf terwijl hij door de lens reist om te strijden in een wereld van perfecte illusies.

Rock, Kurt D’ Haeseleer
(België 2007, 7:00 min)
In een mysterieus digitaal universum drijven lijken in het water, terwijl epische geluiden mensen vastpinnen op een web van dauwdruppels. In deze metafysische videoclip staat een vijandige, door pixels geïnfecteerde natuur centraal, terwijl ze meedogenloos individuen opslokt en terugspuugt in een parallelle wereld waarin de grenzen tussen natuurlijk en kunstmatig niet meer kunnen worden opgespoord.

The Box, Richard Fenwick
(United Kingdom 2006, 8:00 min)
Gebruikmakend van een conventionele vorm van verhalen vertellen (d.w.z. het thrillergenre) benadrukt The Box de kracht van televisie om de aandacht van een kijker te trekken en verleid ze binnen de grenzen van een verzonnen verhaal. Toch is het deze zeer krachtige vorm van verleiding die The Box dient te benadrukken: het centrale personage in The Box wordt losgekoppeld van haar eigen realiteit en wordt pas geanimeerd wanneer ze wordt geconfronteerd met ’televisie’. Het feit dat het televisiebeeld haar vraagt om haar eigen realiteit onder ogen te zien, is een apparaat dat bedoeld is om een interessant debat op gang te brengen – is televisie voor velen een legitiemere manier geworden om het leven te ervaren? En wat betekent dat in de huidige samenleving?

Gospels, Erik Bünger
(Germany 2006, 22:30 min)
Na lang en pijnlijk onderzoek ontstond er een beeld. Toen ik door tonnen archieven liep, kwam ik steeds meer interviewclips tegen waar het onduidelijk leek te zijn naar wie de persoon op camera eigenlijk verwees. Toch spraken ze allemaal over Hem. Soms leken de berichten over Hem elkaar te versterken en soms leken ze elkaar tegen te spreken. Desalniettemin was er iets in de toon van hun stemmen en in de manier waarop ze hun hoofd bewogen waardoor ik een soort coherentie voelde in hun ervaring. Soms voelde ik een glimp opvangen van een silhouet dat in hun ogen weerspiegeld werd.

 

 

 


Deel