EN

Archief

HKU <3 NMW

24 oktober 2012
— 28 oktober 2012
Locatie: Academiegalerie (HKU)
11:00 - 21:00
11:00 - 18:00
Openingstijden expositie: zaterdag 20 oktober van 13.00 tot 18.00

Woensdag 24 tot en met zaterdag 27 oktober van 11.00 tot 21.00 uur

Zondag 28 oktober van 11.00 tot 18.00 uur

Rondleiding door de exposanten in het kader van de Culturele zondag Jong Jonger Jongst: Zondag 28 oktober om 12.00 uur Adres: Minrebroederstraat 16, Utrecht

Tijdens het Impakt Festival geven niet alleen internationale kunstenaars en curatoren hun visie op de verschillende aspecten van het festivalthema. Ook een groep studenten van de afstudeerrichting Fine Art van de Hogeschool van de Kunsten Utrecht is door Impakt uitgenodigd zich te laten inspireren door het No More Westerns-thema. Gedurende twee maanden hebben de studenten individueel onderzoek gedaan naar de betekenis van globaliserende beeldcultuur en het einde van de Westerse dominantie. Resident-artists en andere gasten van Impakt hebben in die periode voor input gezorgd. Het eindresultaat van het project is tijdens het festival te zien in Academiegalerie. Jonge makers reflecteren op eigenzinnige wijze op #NMW: hoe kijken we naar muziek en hoe luisteren we naar beeld? Hoe eng zijn groeiende supermachten als China nu helemaal?

Deelnemende kunstenaars:

Tim Hollander | Thera Klazing | Guy Vording | Wendy Brugman & Joost Mellink | Jochem van Grieken | Malcolm Kratz | Nici Metselaar | Milda Navickytè | Ruben Baart |Elise ‘t Hart & Nils Davidse

Tim Hollander – Three decades of re-written history

Deze fictieve museumopstelling laat een terugblik vanuit het jaar 2050 zien op muziektheorie en instrumenten uit de jaren ’90, ’00 en ’10 van onze tijd. In deze alternatieve geschiedenisles is alles echter anders; terwijl China marktleider is in electronische muziekinstrumenten en men in West-Afrika fanatiek Djembe-Hero speelt op de Playstation 3, blijft het primitieve westen achter met slechts een gitaar en een blokfluit.

Thera Klazing – Z.T.

“De mens is vrij, maar hij vindt zijn beperking in zijn eigen vrijheid”, schreef Simone de Beauvoir. In haar film probeert Thera haar persoonlijke visie op vrijheid te herzien, door zowel in gesprek te gaan met mensen met een westerse, als met niet-westerse achtergrond.

Guy Vording – Move 1 t/m 4

Tradities en herkenbare beeldelementen uit meerdere werelden komen samen in de surrealistische collages van Guy. Kenmerkende beelden van rituelen en verre landschappen versmelten in een niet-gedefinieerde plaats en tijd.

Wendy Brugman & Joost Mellink – Touching Land

In de semi-documentaire Touching Land onderzoeken Wendy en Joost op een associatieve manier de verschillen en overeenkomsten tussen Nederland en Amerika. Hoe belangrijk zijn clichés als toerist en blijven deze clichés overeind als het over je eigen land gaat?

Jochem van Grieken – Control

In zijn installatie gebruikt Jochem ogenschijnlijk simpele technieken om complexe problemen vorm te geven.

Malcolm Kratz – October 9th, 09:00 – 11:00 15:00 – 17:00

De reclamecultuur zoals wij die kennen is een typisch westerse uitvinding, verwoord door de invloedrijke kapitalistische theoristen Edward Barneys en Ivy Lee. Maar in 2012 moeten we het faillissement van dit economische model constateren. Gewapend met Chinese rituelen heeft Malcolm in zijn onderzoek een manier gevonden om het westen gepast ten grave te dragen – met hulp van Chinese tradities als numerologie, feng shui en het verbranden van geld voor welvaart in een volgend leven.

Nici Metselaar – Z.T.

Met een fascinatie voor de esthetiek van sloppenwijken en haar onderzoek naar Nollywood – de Nigeriaanse soap- en filmindustrie, heeft Nici gezocht naar een visuele balans waarin die twee samenkomen.

Milda Navickytè – Encounter

Wat gebeurt er met tradities en spiritualiteit als de welvaart trekt? In Encounter stelt Milda zich voor hoe het zou zijn als we de oosterse tradities zouden kopiëren als onderdeel van een alledaags westers leven.

Ruben Baart – I NINJA COWBOY

Een conceptuele herschikking van een aflevering van de Aziatische kindertekenfilm Pucca bundelt het onderzoek van Ruben Baart. Hij onderzocht de extreme economische groei van China en haar neokoloniale houding. De multinationals en overheid investeren niet langer in het Chinese binnenland, maar overal ter wereld. De financiële crisis in het westen leert ons zoveel: we zijn te koop.

Elise ‘t Hart & Nils Davidse – Z.T.

In deze installatie wordt een wereldklank tegenover de westerse technologie geplaatst. De tonen van de klankschaal, een instrument uit een cultuur waarin muziek een grote rol speelt in de spirituele en godsdienstige opvoeding, wordt nagebootst door de Moog, een westerse synthesizer. Het imiteren van de klanken van voorouders is zeer belangrijk in de “wereldmuziek” – het is de manier waarop muziek zich voortplant. Hier neemt een ultiem ‘klassiek modern’ westers instrument deze rol op zich door de traditionele klanken over te nemen.

In het kader van de Culturele Zondag Jong Jonger Jongst, wordt op 28 oktober, de laatste dag van het festival, een rondleiding door de tentoonstelling gegeven, met een persoonlijke toelichting door de exposanten.


Deel