EN
Conversation
Conversation

Tabita Rezaire: Een introductie

Screening en gesprek over de koloniale natuur van technologie

15 april 2021
20:00 — 21:15


Locatie: Online hoofdprogramma
€2,50

Graag nodigen we je uit voor een avond die geheel in het teken staat van het werk van Tabita Rezaire. De opening van de langverwachte tentoonstelling van Tabita Rezaire: Symbiose Immaculée (Onbevlekte Symbiose) bij IMPAKT [Centrum voor Mediacultuur] en het Centraal Museum laat nog even op zich wachten. Ondertussen kunnen we op 15 april alvast stilstaan bij een aantal van de thema’s die centraal staan in het werk van Tabita Rezaire: postkolonialisme, haar Afrikaanse wortels en de relatie tussen technologie en kolonialisme. Als onderdeel van het programma laten we twee van Rezaire’s videowerken zien en gaan de curatoren van de tentoonstelling, Laurie Cluitmans en Arjon Dunnewind in gesprek met Dr. Edward Akintola “Akin” Hubbard.

Tabita Rezaire (b.1989, Parijs) heeft Frans-Guyanese roots en woonde in Johannesburg voordat ze zich in Cayenne, Frans-Guyana, vestigde. In haar kunst brengt ze diverse kennisgebieden, culturen en opvattingen samen in een web vol verwijzingen naar mystiek, wetenschap, ecologie, Afrikaanse geschiedenis en post-internetculturen.

De eerste video die we laten zien is ook onderdeel van de solotentoonstelling IMPAKT en het Centraal Museum. In Sorry for Real (2015, 17 min) biedt ‘de westerse wereld’ haar excuses aan voor de gewelddadige geschiedenis van slavernij, kolonialisme en de voortdurende exploitatie van de Afrikaanse bevolking en hulpbronnen. We zien een smartphone-chat waarin ‘het Westen’ om vergeving vraagt. Maar wat is de functie van een verontschuldiging? Wie heeft er baat bij? Welke machtsstructuren schuilen er achter dit gesprek?

De tweede video, Deep Down Tidal (2017, 19 min), gaat over het verborgen, onderzeese en koloniale karakter van onze technologische infrastructuur. Het lijkt misschien alsof het internet zich in ‘the cloud’ bevindt, maar in feite ligt het op de bodem van de zee, in de vorm van een netwerk van 880.000 kilometer glasvezelkabels. Deze kabels vormen de essentiële infrastructuur voor alle e-mails, websites, foto’s en films die we dagelijks versturen. Deze kabelnetwerken volgen oude koloniale routes: een nieuwe vorm van elektronisch imperialisme? Deep Down Tidal is een video-essay in de typische net.art-stijl, waarin historische, kosmologische, spirituele, politieke en technologische verhalen over (de rol van) water in communicatie met elkaar worden verweven.

We praten over deze werken met Dr. Edward Akintola (Akin) Hubbard. Hij doceert aan de Universiteit Utrecht en richt zich op de relatie tussen kunst en de samenleving. Hij gebruikt etnografische onderzoeksmethoden om te kijken naar kunst, muziek, film, media en literatuur en brengt kunstpraktijken in dialoog met cultural theory en globalisering studies. Momenteel werkt hij aan zijn eerste boek, met de voorlopige titel Blue Batuku: The Making of an Afro-Creole Musical Vanguard in Cape Verde, gebaseerd op meer dan drie jaar veldwerk op de Kaapverdische eilanden.

Nu moderne informatie- en communicatietechnologieën alomtegenwoordig zijn in onze digitale samenleving, is het steeds belangrijker om de culturele, politieke en ecologische machtsstructuren die aan deze technologieën ten grondslag liggen te begrijpen. Door te kijken naar het werk van Tabita, willen we met deze introductie op haar werk de koloniale aard van technologie zichtbaar maken, om bewuster te zijn van de grote de invloed van westerse waarden en machtsstructuren op hoe we onszelf zien en identificeren.

Lees meer over Tabita Rezaire: Symbiose Immaculée hier

Curatoren: Arjon Dunnewind (IMPAKT) en Laurie Cluitmans (Centraal Museum).

De tentoonstelling Tabita Rezaire: Symbiose Immaculée is een samenwerking tussen IMPAKT [Centrum voor Mediacultuur], en het Centraal Museum, en bestaat uit twee presentaties. Bij IMPAKT worden drie werken gepresenteerd: Mamelles Ancentrales, Peaceful Warrior en Sorry for Real. In De Annex van het Centraal Museum vindt het tweede deel van de tentoonstelling plaats (aan de Agnietenstraat 1, Utrecht). De installatie die daar te zien is, Orbit Diapason, is het resultaat van een opdracht die beide instellingen gaven aan Rezaire; de film in de installatie is mede mogelijk gemaakt door het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) en Los Angeles Filmforum. De tentoonstelling kwam mede tot stand dankzij de genereuze ondersteuning van het Mondriaan Fonds, OUTSET, het Theodora Niemeijer Fonds en het Fentener van Vlissingen Fonds.

 


Deel

Event archief