The Great Idle
Hybride live performance door Benjamin Pompe
Fysiek meedoen: €5
Online meedoen: €2
Op 31 mei presenteert IMPAKT The Great Idle, een mixed-reality performance van kunstenaar Benjamin Pompe. The Great Idle combineert een live performance met een realtime interactieve simulatie. Je kunt kiezen of je de voorstelling online of op locatie bij IMPAKT [Centrum voor Mediacultuur] wilt meemaken. Ga mee naar een virtueel onbewoond eiland en verken op een speelse manier het thema van storytelling-agency in de online wereld van videogames.
De hoofdpersoon van het verhaal is een eenzaam personage dat is gestrand op een eiland midden in een virtuele oceaan. De locatie van het eiland doet denken aan veel bekende verhalen – van de klassieke mythologie tot middeleeuwse en heidense folklore. Speel The Great Idle om deze sfeervolle en beeldende omgeving te verkennen en de mysteries ervan te ontrafelen.
Als speler bepaal je de handelingen van het personage, die een acteur live uitvoert in een immersieve en hybride theatrale setting in het IMPAKT Centrum. Je kunt ook actief deelnemen aan het verhaal door te kiezen uit een reeks aanwijzingen die de verhaallijn en de omgeving van het personage beïnvloeden. Samen met andere toeschouwers (online en op locatie) word je een essentieel onderdeel van het verhaal, wat een element van onvoorspelbaarheid aan de voorstelling toevoegt. Het verhaal ontvouwt zich tot een boeiend spel van toeval, controle, actie en passiviteit, waarbij de live optredende acteur, het publiek en de virtuele wereld betrokken zijn.
Heb je een vraag over het event? Neem contact met ons op via Whatsapp +31 6 83488674 of via info@impakt.nl
Credits:
Concept: Benjamin Pompe
Music, Voting Software & Game Programming: Nathan Marcus
Performer: Lide Groutars
Ondersteuning voor talentvolle Utrechtse makers
In 2022 gaf IMPAKT opdracht voor twee hybride kunstwerken van Utrechtse kunstenaars. The Great Idle is een van de twee geselecteerde kunstwerken. Het andere project, Project Stargaze van Roos Groothuizen en Derk Over, wordt gepresenteerd van 19 t/m 21 mei. Lees meer
De opdrachten zijn gefinancierd door de provincie Utrecht via de Presentatieregeling Talentvolle Makers.
Deze opdracht maakt ook deel uit van het DOORS-programma (Digital Incubator for Museums) van Ars Electronica, Museum Booster en ECSITE, dat wordt gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie; het onderzoeksproject The New Social, een samenwerkingsverband tussen IMPAKT, Framer Framed en Hackers & Designers, dat wordt ondersteund door het programma Innovation Labs van Creative Industries Fund NL; en het tweejarige onderzoeksproject Going Hybrid, dat verschillende aspecten van de voortgaande ‘hybriditeitsevolutie’ onderzoekt. De partners van Going Hybrid zijn Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam, MU Eindhoven, The Hmm, Hackers & Designers, Willem de Kooning Academie, Framer Framed, Varia en IMPAKT.