EN
Part of Digital Game Showcase

Lichenia

Paolo Pedercini

Urban-game (IT, 2019)

In stedenbouwsimulaties (urban-games) zoals het alombekende SimCity is het duidelijk hoe een stad eruit zouden moeten zien: de game beloont spelers voor digitale steden die lijken op de metropolen van onze kapitalistische wereld; steden waar auto’s centraal staan, gericht op consumptie en waarin werk en vrije tijd strikt van elkaar gescheiden zijn. De stad wordt gezien als een abstracte ruimte waar een mastermind-designer oorzaak en gevolg tot in detail kan plannen. De natuur heeft slechts één rol: als willekeurige, vernietigende kracht waar de stad zich tegen moet verdedigen. 

In Lichenia creëer je leefomgevingen te midden van de klimaatchaos. Je geeft als speler vorm aan een nieuw, duurzaam alternatief. Het is een sandbox-game waarin het verband tussen de input van de speler en de reactie van het systeem ambigu blijft. De stad wordt niet gebouwd, maar onderhouden: het leeft en groeit in relatie tot andere levende organismen.


Deel

Event archief