EN
Part of Don’t Be Evil

HERE BE FACES — FACEVALUE PART2

by Simone C. Niquille

The Netherlands 2014
Single channel video installation (6:58 minutes)

Onze lichamen en lichaamsdelen worden vertaald in data die door machines kunnen worden gelezen. Biometrische processen reduceren onze lichamelijke identiteit tot een binair systeem van slagen/falen.

De Franse politieagent Alphonse Bertillon was in 1893 de eerste die op systematische wijze menselijke fysieke kenmerken mat en inventariseerde. Hij gebruikte deze data om een systeem te ontwikkelen voor het identificeren van personen die bij herhaling werden gearresteerd. Hij vond de politiefoto uit en creëerde voor iedereen een dossier en een identiteitsbewijs. De vertaling van het fysieke lichaam in archiveerbare cijfers en meetbare data geschiedde dus meteen vanaf het begin onder het mom van bescherming van het publiek.

Kiezen voor ‘veiligheid’ als belangrijkste motief voor het verzamelen van biometrische data is problematisch, want als acceptatie normaliteit betekent, dan betekent afwijzing abnormaliteit. Er ontstaat al snel het beeld dat je iets te verbergen hebt. Afwijzing bestempelt je tot een tegenstander en een potentiële bedreiging. Het binaire systeem van slagen/falen van het fysieke lichaam versus opgeslagen digitale gegevens vertegenwoordigt een ongelijke machtsverhouding. In dit systeem wordt de machine die de opgeslagen data bevat als betrouwbaarder en meer waarheidsgetrouw gezien dan een levend en ademend persoon.

In de roman A Scanner Darkly van Philip K. Dick verbergt de hoofdpersoon zijn identiteit door zich onder andere mensen te mengen, waarbij hij verschillende menselijke verschijningen en sociale identiteiten aanneemt en uiteindelijk zichzelf verliest. Maar het tegenovergestelde kan ook waar zijn: dubbelgangers van beroemdheden, copyright op gezichten en plastische chirurgie als camouflage kunnen allemaal leiden tot scenario’s waarin het aannemen van verschillende identiteiten kan leiden tot winst. In plaats van je identiteit te verliezen creëer je een nieuwe, versleutelde identiteit. Here Be Faces gaat minder over de technologische ontwikkelingen dan over de culturele omwenteling die dergelijke ontwikkelingen noodzakelijk maken. Het is een uitdrukking van de dringende behoefte aan een vloeiender begrip van onze visuele en lichamelijke identiteit. Een begrip dat breekt met onze obsessie om onszelf en anderen te definiëren, analyseren en categoriseren.


Deel

Event archief

Website by HOAX Amsterdam