PANORAMA ARTIST IN FOCUS: RUBÉN GUTIERREZ
Programma met korte films en live presentatie door Rubén Gutierrez
“This drawing is crucial for those who wish to gain insight into that odd beast called post modernism” – Een typisch citaat van een van de handgeschreven teksttekeningen van Rubén Gutierrez uit de Post Every- thing serie, waarmee hij reageert op hedendaagse en postmoderne kunst. Onderzoek naar het absurde is een prominent onderdeel van het werk van de kunstenaar, net als ‘post-is- mes’ en hun betekenis(loosheid). Permanenter is de door Gutierrez handgeschreven en door hem zelf getatoeerde serie Post-tattoos: The marks of outcasts. Een tatoeage van de tekst “Occupy the flesh” verwijst expliciet naar de plaats van deze tatoeage op het lichaam, terwijl anderen ironisch verwijzen naar het ‘unieke en persoonlijke’ karakter van de hedendaagse tatoeage, zoals “The Best Tattoo In the World”.
Gutierrez organiseerde onder meer The End Biennial, een tentoonstelling met als thema “een fantasie over het einde van de westerse beschaving, via de esthetiek van massamedia en entertainment”. Of Into the Wild, een extreem residencyprogramma. Het doel, in het kort, is om de betekenis en noodzaak van kunst onder extre- me omstandigheden te bevragen.
Is er plek voor kunst en esthetiek wanneer je probeert te overleven? Daarnaast onderzocht Gutierrez in zijn Impakt-residency met het nog te voltooien werk The Most Effective Way To Cover Up A Lie het jeugdige ideaal van de utopie. In tegenstelling tot het cynisme dat de gedachten van volwassenen beheerst geloven jongeren, misschien wel naïef, in de mogelijkheid om de wereld te veranderen.
Van augustus tot eind september 2012 is Gutierrez te gast geweest bij Impakt, als onderdeel van het European Media Artists in Residence Exchange (EMARE) programma. De bovenstaande tekst is een aangepast fragment van de catalogustekst van Petra Heck, curator van het Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMk) voor de tentoonstelling .move forward – new Mexican and European media art in Halle, 5-21 oktober 2012.
The Most Effective Way To Cover Up A Lie (Nederland, werk in ontwikkeling)
Dit werk balanceert tussen science- fiction, documentaire en realiteit. De verschillende versies van realiteit zoals die in Utrecht te zien zijn en ironische verwijzingen naar Holly- wood en onafhankelijke filmproduc- ties vormden het startpunt deze film. Utrecht, kunst en idealen door de ogen van Ruben Gutierrez. Alles is mogelijk.
Magnetic Force (Mexico 2001, 03:47 min)
Kaliman is een mythische actieheld. In deze video raakt hij in een trance na het voelen van een kosmische kracht.
Endless D-queen (Mexico 2002, 00:28 min)
Een foutje in Hasta el viento tiene miedo (Mexico 1968) een horror cult film.
Como estas Satanas? (How are you Satan?) (Mexico 2001 01:11 min)
Deze film werpt een blik op de duis- tere kant van El chavo del ocho, het populairste Mexicaanse televisiepro- gramma aller tijden. Een personage genaamd “de heks uit appartement 71” is op zoek naar haar kat, genaamd Satanas.
The Shoes of the Fisherman (Mexico 2003, 01:17 min)
Anthony Quinn komt onder een lastige vraag uit, op ‘anarchoprimiti- vistische’ wijze.
Leatherface (Mexico 2012, 02:40 min, 2012)
Een benadering van Leatherface, de kunstenaar, met documentatie van een van zijn vroege werken.
Surrender Felipe (Mexico 2010, 01:20 min, loop)
Een parodie op The Wizard of Oz, als verwijzing naar de geweldsproblemen in Mexico.